Forum metodyczne dla nauczycieli języka polskiego
Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia innych nauczycieli języka polskiego jako obcego

liczebniki porządkowe.

agnieszka1987
agnieszka1987
2021-12-22
13:12
liczebniki porządkowe.
W niektórych książkach napisane jest, że nie istnieją liczebniki porządkowe dla formy męskoosobowej od 5 wzwyż, a w innych odwrotnie. Co mówić studentom? Co Wy im mówicie?

Pozdrawiam

Agnieszka
istempek
istempek
2021-12-27
17:21
Raczej istnieją 😀 Wszak można mieć siódmego chłopaka, dziesiątego męża i jedenastego zawodnika.
natka
natka
2021-12-27
18:30
Pani Agnieszko,

podaję kilka linków do poradni językowych, w żadnej nie piszą, żeby liczebniki porządkowe męskoosobowe powyżej 5 nie istniały ani żeby były niepoprawne. Uznaje się je za poprawnie utworzone, ale po prostu ich nie używamy lub używamy bardzo rzadko, dlatego brzmią dziwnie i raczej w ich miejsce stosujemy wyrażenia omowne. Zamiast mówić: "Polacy byli piąci na mecie" mówimy: "Polacy zajęli piąte miejsce". Ale "piąci" istnieje i jest tak samo poprawne jak pierwsi, drudzy, trzeci, czwarci. Wydaje mi się jednak, że takie formy mogą się wydać studentom trudne do utworzenia, a jeśli już zdecydują się ich używać, mogą być odebrani przez słuchających Polaków jako mówiący nienaturalnie.
https://poradniajezykowa.uw.edu.pl/porady/piaci-szosci/
https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/Jestesmy-piaci;17773.html
https://obcyjezykpolski.pl/czy-to-jest-poprawnie-byli-piaci/
https://fil.ug.edu.pl/strona/35554/istnieja_formy_meskoosobowe_liczebnikow_porzadkowych_typu_piaci_szosci
agnieszka1987
agnieszka1987
2021-12-29
19:23
Dziękuję :)
Polish lessons wg Elisabeth
Elisabeth
London (Wielka Brytania)

Gratuluję – świetnie zrealizowanego portalu! Bardzo podoba mi się sposób wprowadzania materiału i to wyłącznie przy użyciu języka polskiego. Na początku myślałam, że bez użycia angielskiego niczego się nie nauczę, ale to faktycznie działa! Oczywiście korzystam z komentarzy gramatycznych po angielsku, ale to raczej dla upewnienia się, czy wszystko dobrze rozumiem. Dialogów, nagrań oraz ćwiczeń opcjonalnych jest tak dużo, iż nie sposób czegoś nie zrozumieć.

więcej

Masz pytania? Wypełnij formularz lub zadzwoń +48 12 352-12-09.